Круглий стіл на тему: «Психологічна служба в системі вищої освіти України: проблеми та перспективи розвитку»

27 березня 2015 року на філософському факультеті відбулося засідання круглого столу на тему: «Психологічна служба в системі вищої освіти України: проблеми та перспективи розвитку», який спільно з Університетом організували Миколаївський національний університет імені В. Сухомлинського й Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи.

Привітавши учасників круглого столу, які представляють ВНЗ України з Києва, Херсона, Миколаєва, Сум, Полтави, Хмельницького, Мукачевого, Дрогобича і Львова, асистент кафедри психології, завідувач психологічної служби Університету Ірина Горбаль зазначила, що такий захід відбувається вперше. «Утім, маємо надію, що проведення зустрічей у такому форматі стане традицією, і ми кожного разу матимемо змогу збиратися у Львові для обговорення тих питань, які стосуються роботи психологічної служби в системі вищої освіти», ‒ зазначила Ірина Горбаль.

До вітального слова долучився директор Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи Віталій Панок. «Сьогодні обговорюємо нагальні питання розвитку і становлення психологічної служби у вищих навчальних закладах. Проблема, яка винесена на цей круглий стіл, є надзвичайно актуальною, адже, по-перше, у вишах мало психологічних служб, а по-друге, зважаючи на ситуацію в країні, студенти і працівники перебувають у несприятливому психологічному стані, а відтак є потреба у створенні й розвитку психологічних служб, які зобов’язані надавати людям кваліфіковану допомогу», ‒ переконаний Віталій Григорович.

Також директор Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи зазначив, що пріоритетним завданням круглого столу є визначення існуючих проблем щодо створення та функціонування психологічних служб, а також обмін досвідом практикуючих психологів. Результати обговорення цих питань будуть міститися в ухвалі, яку згодом планують поширити. «Ця ухвала для нас може стати так званою «дорожньою картою», яка допоможе зорієнтуватися в основних напрямах покращання професійної діяльності психологічної служби ВНЗ», – розповів Віталій Панок.

Учасників круглого столу привітала заступник декана з навчально-методичної роботи філософського факультету Вікторія Гупаловська. «Приємно, що сьогодні в Університеті зібралися представники зі всіх регіонів України, аби обговорити особливості функціонування психологічних служб, адже ця структура має великий обсяг роботи, свої проблеми та перспективи. Для практичних психологів важливо при такій нагоді висловити певні ідеї, пропозиції, поділитися досвідом, тому що сьогодні існує високий рівень соціальної напруги, який відображається не тільки на економіці чи військовій сфері, а й на житті держави та кожного з нас», ‒ переконана Вікторія Гупаловська.

Також до вітального слова долучилася завідувач кафедри психології Софія Грабовська, яка висловила щиру подяку всім учасникам робочої зустрічі. Софія Леонідівна зауважила, що психологічні служби лише починають створюватися і віднаходити себе в структурі вишів. «Утім, кожна служба за певний період існування вже має свій досвід функціонування, а відтак, ця зустріч сприятиме конструктивному діалогу і надасть можливість обмінятися думками», ‒ додала Софія Грабовська.

Про психологічну службу соціально відповідального ВНЗ розповіла практичний психолог Сумського державного університету Людмила Колісник, зазначивши, що сьогодні СумДУ посідає високі позиції в міжнародному рейтингу університетів QS, де університет відзначено найвищим балом за соціальну відповідальність. «Одним із пріоритетних напрямів роботи вишу – його соціальна спрямованість, а відтак соціальну службу ми розглядаємо як ту структуру в університеті, яка доклала до цього значних зусиль. Ефективність роботи в зазначеному напрямі забезпечується злагодженою взаємодією низки структурних підрозділів і служб університету», ‒ зазначила психолог. За словами Людмили Колісник, психологічна служба СумДУ була створена у 2002 році, а відтак має за плечима значний досвід. Вона співпрацює з відділом доуніверситетської підготовки, військовою кафедрою, виховним відділом і відділом соціальної роботи, гендерним центром підтримки сім’ї, а також департаментом міжнародної освіти. Крім того, психологічна служба СумДУ сприяє реалізації державних і міжнародних грантових проектів, які дозволяють залучити додаткові кошти для надання різних форм психологічних послуг.

Про діяльність соціального педагога ВНЗ із адаптації студентської молоді розповіла аспірант кафедри соціальної і корекційної педагогіки, соціальний педагог психологічної служби Полтавського національного педагогічного університету імені В. Короленка Марина Грінченко. «Пріоритетною ланкою роботи соціального педагога є адаптація студентів-першокурсників до умов університету, адже саме вони мають низку психологічних проблем, пов’язаних із переходом до самостійного життя та необхідністю швидко зорієнтуватися та пристосуватися до життєвих змін, – розповідає Марина Грінченко. – Зазначу, що соціальний педагог у вищому навчальному закладі системи психологічної служби покликаний покращувати соціально-педагогічний і психологічний супровід навчально-виховного процесу, сприяти формуванню зрілої професійно адаптованої особистості студента за умови збереження його психічного здоров’я, а також розвитку психологічної культури викладачів і студентів», ‒ зауважила Марина Сергіївна.

Зокрема, на прикладі Херсонського державного університету керівник соціально-психологічної служби вишу Ольга Александрова розповіла про особливості роботи соціально-психологічної служби зі студентами-психологами. «Основною метою функціонування психологічної служби ВНЗ, де готують студентів психологів, окрім створення умов для їхнього всебічного розвитку, є ще й вдосконалення професійних навичок. Тому на базі служби ми створили так звані волонтерські школи, які відображають основні напрями роботи практичних психологів, ‒ розповідає Ольга Александрова. – Ті студенти, які навчаються в школах, мають можливість відпрацьовувати професійні навички в реальних умовах, збагатити досвід навчальних практик, створювати ефективні програми та методичні рекомендації для роботи з волонтерами й багато іншого». За словами психолога, служба активно співпрацює з іноземними фахівцями, проводить науково-практичні конференції, майстер-класи та має зв’язки з громадськістю.

Також практичні психологи зауважили, що ще одним пріоритетним напрямом роботи психологічних служб є співпраця зі ЗМІ та різними організаціями. Суспільство, на їхню думку, не завжди чітко розуміє межу між соціальним працівником і практичним психологом, а відтак є потреба в інформуванні.

Крім обговорення організаційних аспектів роботи психологічної служби у структурі ВНЗ і обміну досвідом, практичні психологи обговорили досвід роботи цих організацій. Зокрема, психологи зосередили свою увагу на особливостях надання консультативної психотерапевтичної допомоги студентам у період суспільно-політичних криз, дослідженні психологічного здоров’я студентів і як залучити викладачів вишу до психологічного супроводу професіоналізації студентів.

Світлини: Олега Вівчарика Більше фото