Modus Legendi: «Ще не вмерла Україна» М. Вербицького

Сорок перше засідання Міждисциплінарного наукового семінару Modus Legendi відбулося 5 березня 2015 року в головному читальному залі Наукової бібліотеки нашого Університету. Семінар присвятили 200-річчю від дня народження українського композитора Михайла Вербицького та 150-річчю від дня першого публічного виконання (10 березня 1865 р.) Гімну «Ще не вмерла Україна».

Студентки 4 курсу відділу теорії музики Львівського державного музичного училища імені С. Людкевича Віолетта Луцько, Наталія Ельтек, Світлана Попеску під час своїх виступів із доповідями окреслили найважливіші віхи життя і творчості Михайла Вербицького, історію написання, публікації та виконання пісні, яка згодом стала національним славнем нашої держави. Під керівництвом викладачів ЛДМУ ім. С. Людкевича Роксолани Гавалюк та Мар’яни Почапської студенти прочитали змістовну лекцію про музичний доробок композитора та майстерно виконали його музичні твори.

Під час семінару основний акцент був зроблений на творчому доробку композитора Михайла Вербицького, зокрема на духовній музиці. Учасники засідання мали чудову нагоду прослухати два фрагменти з його Літургії: «Отче наш» та «Хваліте, Господа з небес» у виконанні мішаного хору студентів ЛДМУ ім. С. Людкевича.

Михайло Вербицький, який працював над церковними творами впродовж усього життя, залишав нам багату спадщину. Святковий Тропар Воскресіння – «Христос Воскрес» прозвучав у виконанні чоловічого квартету в складі Ярослава Крокіса, Андрія Возіяна, Назарія Михальчука та Олексія Шпирки, студентів хорового, диригенського та вокального відділів вказаного училища.

Доповідачі не оминули увагою й багату гітарну спадщину о. Михайла Вербицького. Як зазначалось у виступі, відомий український композитор опановував гітару, а згодом довів свою майстерність гри на інструменті до досконалості. «Михайло Вербицький був закоханий у гітару, свою любов та особливу прихильність до неї проніс крізь усе своє життя, вона стала тим інструментом, яким для інших композиторів у створенні музики є фортепіано», – наголосила студентка. На сьогодні єдиним збереженим свідченням гітарного стилю композитора є рукописна збірка «Guitarre № 16» М. Вербицького, яка складається з 32 п’єс, серед них – 14 інструментальних мініатюр: марші, мазурки, польки, галопи, козачки, чардаші та великі віртуозні твори. Музичний номер із цієї збірки – твір для гітари «Марш» – прозвучав у виконанні студентки народного відділу Ірини Коцурської, вокальну партію «Серенади» Ф. Шуберта із транскрипції М. Вербицького для голосу та гітари виконали Ярослав Крокіс та Світлана Попеску.

До числа пісень із акомпанементом гітари, авторства Михайла Вербицького, належать і «Ще не вмерла Україна». В останні десятиліття ХІХ століття її співали майже на кожному концерті. Хоровий варіант цієї пісні з супроводом фортепіано й оркестру композитор написав згодом.

Завершили Міждисциплінарний науковий семінар Modus Legendi спільним виконанням Гімну України.

Світлини: Анастасії Коник Більше фото