Дисертант
Тема
Жанрово-комунікаційні особливості книги подорожніх нарисів Іллі Ільфа і Євгена Петрова «Одноповерхова Америка»
Дата захисту
Науковий керівник
Кафедра, де виконана дисертація
Анотація
У дисертаційній роботі здійснено комплексне дослідження книги подорожніх нарисів Іллі Ільфа і Євгена Петрова як соціально-комунікаційного феномена. При цьому подорожній нарис розглядається як самостійний жанр, який генетично пов’язаний з путівником і виник задовго до появи у західноєвропейській, а потім і в слов’янській журналістиці власне нарису. Встановлено, що «Одноповерхова Америка» постала з авторської ініціативи і є виявом творчої свободи, обмеженої жорсткими соціально-політичними обставинами епохи тоталітаризму. Показано, що головна комунікаційна мета авторів – інформаційна, однак вони керувалися водночас публіцистично-когнітивною і пропагандистсько-ідеологічною установками. Домінантна інформаційна комунікаційна установка визначає основний принцип відображення дійсності – документалізм. При цьому спостерігаються дві вербальні форми реалізації інформаційних інтенцій авторів: відображення окремого факту дійсності у вигляді цілісного документально-візуального образу і фактографічно-статистичне повідомлення. Публіцистичне узагальнення фактів здійснюється у формі судження та в спробах створення когнітивно-інформаційних моделей. Пропагандистсько-ідеологічна установка авторів реалізується через ідеологеми, які на той час були напрацьовані більшовицькою пропагандистською машиною. Як жанрова форма «Одноповерхова Америка» представляє собою путівник, на особливості якої, крім головної – інформаційної, вплинули публіцистична і пропагандистська інтенції авторів, що внесло у твір риси, не властиві «праформі». У жанровій формі книги виокремлено елементи, що структуралізують у ціле відображені факти дійсності: маршрут, оповідь про шлях, якій властивий синкретизм кутів зору мандрівника, обсерватора й оповідача, архітектоніка (поділ тексту на частини і глави та їхня послідовність), а також опозиція «своє – чуже» і засоби її нівелювання оповідачами. З’ясовано, що основні типи жанрового змісту книги також продукуються відповідно до комунікаційних намірів авторів. Інформаційні інтенції реалізуються в нарисовому жанровому змісті, публіцистичні – у форматі публіцистичної оглядової статті про американське кіно, ідеологічно-пропагандистські – у змісті «політичного тексту», який не ідентифікується в жанровому відношенні.
Величезний обсяг нової інформації, когнітивне опрацювання матеріалу, суперечливе поєднання «вертикальної» і «горизонтальної» пропаганди, багатство і різноманіття жанрового змісту – все це об’єднане в цілісність високого ґатунку завдяки підпорядкованості жанрової форми, принципів відбору, відображення і опрацювання фактів, а також структуризації жанрового змісту комунікаційним установкам авторів – інформаційній (мас-медійній), когнітивно-публіцистичній та ідеологічно-пропагандистській. Висока масово-комунікаційна ефективність пояснюється гомогенністю елементів лінійної моделі масової комунікації, перш за все жанрової форми і жанрового змісту контенту, що виникає в результаті наскрізної дії авторських інтенцій. Загалом жанрово-комунікаційні особливості «Одноповерхової Америки» укорінені в її вербальній природі – це документальна, а не художньо-публіцистична книга подорожніх нарисів, у якій присутні також публіцистична і пропагандистська складові.
Ключові слова: Ілля Ільф і Євген Петров, «Одноповерхова Америка», путівник, подорожній нарис, жанрова форма, жанровий зміст, види масової комунікації, документалістика, публіцистика, вертикальна пропаганда, соціологічна (горизонтальна) пропаганда, масово-комунікаційний вплив.
Опоненти
Офіційний опонент:Доктор філологічних наук, професор Поплавська Наталія Миколаївна, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, завідувач кафедри журналістикиЗавантажити відгук
Офіційний опонент:Кандидат наук із соціальних комунікацій, Дудченко Людмила Миколаївна, Сумський державний університет, старший викладач кафедри журналістики і філології.Завантажити відгук