Понад сто українських педагогів підвищили свою кваліфікацію щодо питань роботи з дітьми з особливими потребами. Підготовку педагогічні працівники проходили впродовж березня-жовтня 2015 року в рамках програми «Асистент вчителя в інклюзивній школі», яка реалізовувалася в Центрі неперервної освіти Інституту післядипломної освіти та доуніверситетської підготовки (ІПОДП) Львівського національного університету імені Івана Франка.
Мета програми – надання базових знань педагогічним працівникам з питань порушення розвитку, інклюзивного навчання, застосування різноманітних навчальних стратегій, пов’язаних із конкретними особливостями учнів, ролі та місця асистента вчителя під час роботи з учнями з особливими потребами.
Заняття проводили викладачі ЛНУ ім. Івана Франка, зокрема кафедри психології філософського факультету та кафедри корекційної педагогіки й інклюзії факультету педагогічної освіти, а також провідні спеціалісти експериментальних майданчиків кафедри психології «Відкрите серце» та Центр денного перебування для осіб із аутизмом «Справи Кольпінга».
Новизною запроваджених курсів є їхня прикладна спрямованість. А тому до процесу викладання були залучені фахівці в галузі дитячої психіатрії Львівського обласного дитячого психоневрологічного диспансеру, спеціалісти Львівської міської психолого-медико-педагогічної консультації, працівники навчально-реабілітаційних центрів «Джерело» та «Левеня», школи-інтернату «Довіра», Львівської спеціалізованої школи «Надія», «Центру Даун-синдром «Промінчик», ДНЗ «Барвінок», СЗШ № 82, які на практиці втілюють ідею інклюзивної освіти.
Програма підготовки асистентів вчителів складалася з 2-х навчальних модулів, у процесі реалізації яких педагоги, які бажають працювати асистентами вчителів, здобували навики роботи з дітьми з особливими потребами.
Резонанс, який викликав перший етап підготовки асистента вчителя в середовищі педагогів та освітян, спонукав організаторів курсів до проведення додаткового набору.
Відтак, упродовж 22-26 червня 2015 року відбулося навчання з курсу «Інклюзивна освіта: роль і завдання асистента вчителя», в якому взяли участь понад 20 педагогів, серед яких, зокрема, директори навчальних закладів, психологи, логопеди, дефектологи, вихователі, соціальні педагоги та інші категорії педагогічних працівників, які вже працюють з дітьми з особливими потребами.
З огляду на потребу забезпечення інклюзивної освіти якісною підготовкою фахівців супроводу дітей з особливими потребами надалі в Університеті планують продовжити програму підвищення кваліфікації асистентів вчителів, що передбачає систематичне проведення відповідних курсів.
Програму «Асистент вчителя в інклюзивній школі» започатковано на базі ІПОДП у співпраці та за фінансової підтримки Представництва ОеАD у Львові. У рамках реалізації програми координаторами проекту є Андреас Венінгер, директор Австрійського центру, аташе з питань науки і освіти Посольства Республіки Австрія в Україні і директор ІПОДП Юрій Занько.
За змістову складову курсів відповідальними є керівник Центру неперервної освіти ІПОДП, доктор психологічних наук, професор Катерина Островська та методист Центру неперервної освіти Оксана Равлик.
Нагадаємо, що питання необхідності підготовки асистентів вчителів у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивною формою навчання було предметом обговорення під час науково-практичної конференції «Індивідуальний супровід осіб із спектром аутистичних порушень: підготовка та підвищення кваліфікації фахівців», в якій взяли участь понад 50 учасників з різних областей України.