Відбулася Науково-методична конференція  «Сучасні тенденції навчання хімії»

Близько 150 учасників з понад ста навчальних закладів загальної середньої, професійної та вищої освіти України 29 березня 2019 року взяли участь у V Науково-методичній конференції «Сучасні тенденції навчання хімії», яку вже п’ятий рік поспіль проводить кафедра неорганічної хімії Львівського національного університету імені Івана Франка.

Розпочала роботу конференції Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, яка, зокрема, акцентувала увагу на важливості вивчення природничих дисциплін: «Ціннісну платформу, логічні зв’язки та уявлення про світ дають саме природничі науки. При переході до Нової української школи найголовнішим завданням вчителів природничих наук, в тому числі і хімії, є зберегти мотивацію дитини до вивчення цих наук».

Ректор Львівського університету, член-кореспондент НАН України, професор Володимир Мельник відзначив провідну роль природничих наук у формуванні світогляду молоді і запевнив, що Університет завжди відкритий та органічно націлений на співпрацю зі школами.

У розмові з Міністром освітяни порушили теми невідповідності і непослідовності вивчення споріднених тем у навчальних програмах з хімії, фізики, математики та біології; неможливості одночасного вивчення теоретичних і практичних основ предмету через нестачу обладнання і реактивів, особливо у непрофільних школах і, як наслідок, втрату інтересу дитини до вивчення природничих дисциплін; недостатньої популяризації хімії на ринку праці.

Під час пленарної сесії завідувач відділу інтеграції вищої освіти і науки Інституту вищої освіти НАПН України, член-кореспондент НАПН України, професор Ольга Ярошенко наголосила на дослідницьких пріоритетах науково-педагогічних працівників закладів вищої педагогічної освіти. Професор кафедри природничо-математичної освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Марія Савчин порушила проблему інтеграції змісту хімії з іншими природничими науками. Вчитель хімії Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при ЛНУ ім. Івана Франка, народний вчитель України Лілія Олексин поділилася власним досвідом формування в учнів стійкого інтересу до вивчення хімії та особливостями підготовки їх до хімічних олімпіад. Завідувач кафедри хімії та методики викладання хімії Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського Олег Блажко звернув увагу учасників конференції на методичні засади підготовки майбутніх вчителів профільного навчання хімії. У своїх доповідях учасники конференції торкалися ключових питань та проблем, які щоденно постають перед вчителями та ділилися власним досвідом.

Учасники обговорили питання навчання хімії у закладах середньої та професійної освіти, методичної підготовки хіміків у закладах вищої освіти, проблеми мотивації та формування стійкого інтересу до вивчення цієї науки, науково-дослідницьку та методичну складову діяльності вчителя і викладача, ознайомилися з інноваціями в хімічній освіті, пріоритетними напрямами наукових досліджень у галузі хімії та впровадження їхніх результатів у фахову підготовку вчителів.

Зокрема, доцент кафедри хімії і фармації Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Тараса Шевченка Павло Самойленко розповів про шляхи модернізації навчальної програми з хімії на основі компетентнісного підходу.

Богдан Котур, професор кафедри неорганічної хімії Львівського національного університету імені Івана Франка, розглянув питання формування дослідницької компетентності з хімії в закладах середньої та вищої освіти.

Вчитель хімії Яворівської гімназії імені Осипа Маковея Ярослав Фітьо розказав про практичні та дослідницькі здібності учнів, які формуються у процесі учнівських експериментів як на уроках хімії, так і в домашніх умовах.

Завідувач міського методичного кабінету відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради, практикуючий вчитель хімії Дрогобицької гімназії імені Богдана Лепкого Галина Марчук звернула увагу на адаптивне переосмислення освіти, піднявши важливе питання: «Як навчати всіх по-різному?».

Наталія Заціха, вчитель хімії КЗ ЛОР «Львівська загальноосвітня санаторна школа-інтернат №1 І-ІІІ ступенів імені Богдана-Ігоря Антонича», наголосила на тому, що хімія – це гармонія природи, а тому її вивчення є чинником формування в учнів цілісної картини світу.

Завідувач кафедри аналітичної хімії Львівського національного університету імені Івана Франка Лілія Дубенська приділила увагу елементам аналітичної хімії у навчальних програмах рівня стандарту та профільного рівня для закладів освіти та у програмах учнівських олімпіад.

Петро Іванченко, доцент Одеського національного університету імені І. І. Мечникова, зауважив, що без вчителів не буде держави, адже вчитель – не лише професія, але і сильна особистість, спеціаліст зі сформованим світоглядом.

Студентка хімічного факультету ЛНУ ім. Івана Франка Анна Куліковець продемонструвала реалізацію STEM-освіти на прикладі робота Майло та LEGO Education WeDo.

Євгенія Біла-Лялька, доцент кафедри органічної хімії Львівського національного університету імені Івана Франка, висловила та розвинула думку про те, що популяризація наукових знань є важливою умовою формування стійкого інтересу до вивчення предметів на прикладі органічної хімії.

Галина Косик, учитель хімії Авторської школи «Тривіта» міста Львова, показала використання бінарного уроку як форми інтегрованого навчання.

Галина Лущик, вчитель хімії середньої загальноосвітньої школи № 96 міста Львова, поділилася методами реалізації інтегрованого музейного уроку як засобу формування стійкого інтересу до вивчення хімії.

Вчитель хімії Ульвівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дитячий садок» Іван Залівський поділився власним досвідом заохочення до вивчення хімії учнів художнього типу.

Оксана Окулова, вчитель хімії опорного закладу «Івано-Франківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Івана Франка», описала можливості використання елементів STEM-освіти на уроках хімії.

До уваги учасників конференції також представили громадський проект міста Львова – Lviv Open Lab, що відкриває учням нові можливості. «Там учні зможуть майструвати, створювати свої винаходи, проводити експерименти, слухати надихаючі лекції та читати цікаві книги», – висловила переконання координаторка проекту Олена Павлюк.

Не останню роль у організації такого відкритого для усіх охочих простору відіграв і ЛНУ ім. Івана Франка, адже команда студентів Університету взяла участь в ідеатоні Lviv Open Lab. Оксана Кос, студентка хімічного факультету, говорила про те, що такий простір інноваційної освіти буде не лише місцем для вивчання хімії на рівні освітньої програми, але і місцем втілення власних дослідницьких проектів.

Закривав конференцію декан хімічного факультету Григорій Дмитрів, який наголосив на важливості вчителів, адже без вчителя немає учня, без учня – студента, а без студента – університету. «Освіта є основою розвитку особистості, суспільства, нації та держави, а відтак саме від якості освіти залежить майбутнє України», – наголосив Григорій Степанович.

У заключному слові голова оргкомітету конференції проректор з наукової роботи Львівського національного університету імені Івана Франка, член-кореспондент НАН України, професор Роман Гладишевський подякував присутнім за участь у конференції і побажав креативних рішень, нових контактів і прогресивних ідей, які працюватимуть на благо української освіти і науки. «Ми вельми цінуємо співпрацю вчителів у різних її проявах, як у процесі підготовки фахівців, так і в роботі з нашими студентами під час педагогічної практики. Двері університету завжди відкриті для вас і ваших вихованців. Запрошуємо на конкурси та олімпіади, екскурсії і дні відкритих дверей», – зазначив проректор.

Додамо, що за результатами роботи конференції було прийнято ухвалу.

Світлини: Олега Вівчарика та організаторів Більше фото