Майстер-клас із політичної комунікації від Ігоря Юхновського

23 вересня 2015 року на філологічному факультеті відбувся майстер-клас академіка Ігоря Юхновського з політичної комунікації на тему: «Творення української незалежності в текстах перших документів».

«Сьогодні відбудеться перша зустріч із циклу майстер-класів із політичної комунікації. Символічно, що першу лекцію прочитає людина-легенда, відомий фізик-теоретик, економіст, державний і громадський діяч, який робив перші кроки з політичної комунікації в незалежній Україні – Ігор Рафаїлович Юхновський», – представила і запросила лектора до слова професор кафедри загального мовознавства Галина Мацюк.

У своїй лекції Ігор Рафаїлович детально розповів про період підготовки та прийняття Верховною Радою УРСР Постанови «Про проголошення незалежності України» та про написання першого в незалежній Україні Закону «Про освіту».

«Я був головою Народної ради – опозиційної сили у Верховній Раді, яка входила до президії Верховної Ради і разом із комуністичною партією виконувала законодавчу функцію. Уся президія складалась із 24 осіб, тоді як членів Народної ради було лише семеро, однак саме президія працювала над побудовою всього внутрішнє життя України», – розповів лектор.

Академік Ігор Юхновський детально розповів про написання та прийняття першого Закону «Про вищу освіту»: «Цей закон ми писали близько 6 місяців, а розглядали його на трьох послідовних засіданнях Верховної Ради. Закон писали у співпраці із Міністерством освіти, яке на той час очолював «затятий» комуніст академік Зюзін. Найважливішим і найважчим моментом у прийнятті будь-якого закону залишається підготовка між першим і другим читаннями, коли кожен із депутатів Верховної Ради може внести свої доповнення. Цей закон не був виключенням». За словами Ігоря Рафаїловича, ще одним важливим аспектом його роботи був обрахунок коштів, які необхідно було передбачити в бюджеті для освітньої сфери. «У той період на освіту виділялось 10% бюджетних коштів. Сьогодні ж ця сума становить не більше 3%. Тоді я дуже добре вмів розраховувати, скільки коштів потрібно на належне функціонування шкіл, дитячих садків, майстерень, вищих навчальних закладів», – зазначив академік.

Ігор Юхновський також закцентував увагу на тому, що «у розробленому спільно з колегами проекті нової Конституції України однією з найважливіших категорій є причетність громадянина до держави. Така взаємодія відбувається через два канали: патріотизм і сплату податків. Із другим зрозуміло, а що стосується першого, то це заслуга належного рівня виховання в освітніх закладах – починаючи від дитячого садочка і закінчуючи магістерською програмою у ВНЗ».

Також лектор розповів про передумови розгляду й підтримки Постанови Верховної Ради УРСР «Про проголошення незалежності України» та проведення 1 грудня 1991 року Всеукраїнського референдуму. «Уже півроку до розгляду цієї постанови в Україні панував сприятливий клімат для творення незалежної держави. Хоча навіть після того, як відповідна постанова була подана на розгляд, існувало чимало барикад, які ми рішуче долали. Багато «палок у колеса вставляли» члени Комуністичної партії, які формували «більшість» у Верховній Раді, тому вважаю, що однією з перемог Революції Гідності є відсутність у нинішньому Парламенті партії комуністів». Ігор Рафаїлович зазначив, що проведенню Всеукраїнського грудневого референдуму, під час якого 92% голосів були «за» незалежність України, ми повинні завдячувати українській діаспорі – людям, які за власний кошт долали тисячі кілометрів, аби донести до українців цю святу ідею.

Відтак, «упродовж двох місяців після референдуму незалежність Української держави була визнана всією світовою спільнотою. Цей факт укотре засвідчив, що «ризик Істини» набув надзвичайно великого імпульсу, аніж будь-які формалізовані закони», – додав на завершення лекції Ігор Юхновський.

Світлини: Олега Вівчарика Більше фото