У Науковій бібліотеці Університету французький музикант розповів про особливості барокової музики

3 квітня 2015 року в головному читальному залі Наукової бібліотеки відомий французький музикант, диригент, засновник і керівник музичного ансамблю «XVIII-21» Жан-Крістоф Фріш провів незабутній урок барокової музики. Захід відбувся в рамках конференції «Мандрівне бароко», під час якої усі присутні мали нагоду ознайомитися з основними аспектами музики в стилі бароко, насолодитися гармонією давніх музичних творів у виконанні Ж.-К. Фріша й оглянути експозицію фотографій Ферранте Ферранті «Пінзель і барокова Європа».

Представляючи гостя, директор наукової бібліотеки Василь Кметь наголосив на важливості музичного мистецтва як одного зі способів розчитування світу і пізнання культури. За словами Василя Федоровича, ансамбль «Le Baroque Nomade» («Мандрівне бароко»), засновником якого є Ж.-К. Фріш й уся робота французького вченого – це «певне гасло – заклик до Європейської цивілізації переосмислювати свою сутність».

Директор Alliance Française у Львові Бернар Улья запевнив присутніх у необхідності осягнення барокового стилю та розуміння його важливого значення для культури Львова. «Було б чудово якби ми могли відновити процес пізнання барокової культури у Львові, адже це місто належить до своєрідного великого культурного концерну Центрально-Східної Європи й саме бароко є одним із тих стилів, які сформували неповторну атмосферу Львова», – переконаний Бернар Улья.

Ж.-К. Фріш займається дослідженням шляхів поширення бароко, його інтерпретацією та характерними особливостями в різних культурних регіонах.

Французький музикант розпочав свій виступ грою на флейті, виконавши композицію кінця XVII століття. Після цього Жак-Крістоф Фріш коротко проаналізував, якою була музика різних епох і які вона виконувала функції. Він переконаний, що «музика – один із елементів людської душі», а отже, її необхідно пізнавати й розуміти.

«Повинні бути інтелектуальні роздуми над тим яке місце займає музика в конкретному суспільстві в конкретний час і чому?», – розповідає диригент.

Для того, аби збагнути основні риси барокової музики її функції та значення не лише мистецьке, а й суспільне, майстер барокової флейти Жан-Крістоф Фріш відшуковує по всьому світу сліди взаємовпливів музичних творів європейського бароко та локальних традицій.

Як розповідає сам дослідник, барокова музика XVII-XVIII століття мала особливість, яка становила її ключову функцію: музичні твори того періоду виконували для того, аби переконати слухачів і донести до них певне повідомлення. Відтак, барокові творці часто використовували музику для того, аби утвердити владу монархів чи спонукати людину до віри.

«Барокова музика була своєрідним риторським мистецтвом. Вона мусила переконати слухачів. Філософи встановлювали цілу систему правил, яким мав послуговуватися ритор у мистецтві переконання і можна говорити, що музику того періоду також писали за схожими принципами», – розповів Жан-Крістоф Фріш.

Саме завдяки цьому барокова музика активно поширювалася світом у XVII-XVIII столітті. І саме в цьому полягає цікавість її дослідження. Упродовж останніх років музикант зі своїм проектом «мандрівного бароко» відвідав багато країн різних континентів, зокрема Індонезію, Ізраїль, Болівію, Бразилію, Китай, Камбоджу, Мароко, Норвегію, Афганістан, Сирію.

На думку Ж.-К. Фріша, не можна розділяти загальні філософські роздуми певного часу, контекст історії та музику, адже всі ці процеси надто тісно пов’язані. Для адекватного розуміння барокової музики та специфіки її виконання французький дослідник використовує найрізноманітніші засоби дослідження: від партитур, залишених авторами, до картин митців того часу й книжок.

Свою розповідь про особливості барокової музики Жан-Крістоф Фріш супроводжував виконанням давніх музичних творів на флейті, демонструючи унікальну сутність такого важливого стилю в історії світової культури.

Додамо, що в рамках зустрічі відбулося обговорення-презентація книги французького музиканта «Мандрівне бароко» (Frisch J.-Ch. Le Baroque Nomade. – [Lorai]: Actes Sud, 2014. – 230 p.). Саме таку назву з 2006 р. має і творчий колектив, створений митцем, з яким той мандрує світом, вивчаючи та популяризуючи барокову музичну культуру. Презентоване видання стало підсумком багаторічних науково-теоретичних пошуків відомого диригента і виконавця, адже реалізація проекту «XVIII-21», який близько 20 років очолює сам автор, вимагає не лише творчої майстерності й естетичного натхнення, але й тривалої та систематичної праці в пошуку репертуару, реконструкції виконавських програм доби XVII-XVIII ст. у Європі, дослідницької роботи в архівах і бібліотеках. Не випадково свою книгу автор присвятив усім музикантам, що упродовж багатьох років формують ідентичність «XVIII-21» та усім музикологам світу, які знають ціну архівних пошуків.

Книга написана у формі наукового есе легкою для читання мовою. Автор блискуче володіє не лише музичним інструментом, але й пером – окремі сюжети нагадують захопливу пригодницьку повість. Таким чином, шляхи барокових мандрів Жана-Крістофа Фріша мають усі шанси знайти не лише вдячних слухачів, але й читачів бібліотеки.

Світлини: Олега Вівчарика Більше фото